Bewegen is gezond

De beste remedie om vallen te voorkomen is door aan lichaamsbeweging te doen.
Makkelijker gezegd dan gedaan zult u denken. Maar iedere vorm van beweging is van belang! 

De bewegingsdriehoek

De bewegingsdriehoek geeft de ideale hoeveelheid lichaamsbeweging weer om gezond te blijven. Het is samen te vatten in volgende puntjes

Sedentair gedrag of lang stilzitten: de Vlaming lust er wel pap van. We brengen gemiddeld meer dan acht uur per dag door op ons zitvlak. Elke dag is een uitnodiging om veel en lang te zitten. En dat is niet oké: een gezonde dag bestaat uit een gezonde mix van zitten, staan en bewegen. Daarbij voelen we ons fysiek en mentaal beter in ons vel als we lang stilzitten beperken. Dus waar wacht je op? Sta wat vaker op, strek de benen en beweeg! Als je op de bewegingsdriehoek kijkt, vind je sedentair gedrag of lang stilzitten dan ook terug in de oranje zone.

Afwassen: het is niet meteen het leukste tijdverdrijf. Maar wel goed voor je gezondheid. Hoezo? Als je afwast, ben je licht intensief aan het bewegen. En daarin schuilen meer gezondheidsvoordelen dan je denkt. Je vindt licht intensief bewegen dan ook terug in de onderste laag van de groene zone in de bewegingsdriehoek. Andere voorbeelden zijn de trap nemen, spelen met je kleinkinderen of stofzuigen.

In de tuin werken, fietsen (bv. op de hometrainer), een wandeling maken,… het zijn allemaal voorbeelden van matig intensieve bewegingsactiviteiten. 

Een grote wandeling maken, dansen of gaan zwemmen: dat is hoog intensief bewegen. Je doet een grote fysieke inspanning, maar wordt er meteen voor beloond. Want heel intensief bewegen, is voedsel voor lichaam én geest. Vergeet ook niet om wekelijks je spieren, evenwicht en lenigheid te trainen. Hier kan Sterk Te Been je zeker bij helpen.