Gezonde voeding

Gezonde voeding, het is voor iedereen belangrijk. Zeker als we ouder worden. Spiermassa neemt af, botten worden minder stevig en onze gewrichten worden minder soepel. Dat kan er allemaal voor zorgen dat we sneller vallen. Met de juiste voeding kunt u die kans verkleinen. We focussen ons op de 3 belangrijkste onderdelen namelijk calcium, vitamine D en eiwitten.

Calcium

Het mineraal calcium (kalk) geeft stevigheid aan het skelet en gebit. Ook is calcium nodig voor het goed functioneren van de spieren en voor een beter reactievermogen. Calcium komt vooral voor in zuivelproducten zoals melk en kaas. Brood, groenten, peulvruchten en aardappelen bevatten veel minder calcium dan zuivelproducten, maar dragen wel bij aan de totale calciumvoorziening. Voor mensen ouder dan 65 jaar wordt een dagelijkse hoeveelheid van 1200 mg calcium aangeraden. 

Vitamine D

Voldoende vitamine D is belangrijk voor stevige botten. Maar wist u al dat vitamine D ook een gunstig effect heeft op de spieren? Eén vitamine kan dus al zorgen voor een verkleinde kans op vallen. In ons land is het echter moeilijk om deze vitamine op een natuurlijke manier binnen te krijgen. Zon is grotendeels verantwoordelijk voor de aanmaak van vitamine D in ons lichaam en laten we daar nu net niet heel veel van hebben. Een extra vitamine D supplement slikken kan dan helpen. Maar ook voldoende buiten komen is belangrijk. Daglicht, zelfs als het minder zonnig is, is namelijk essentieel voor de aanmaak van vitamine D. Verder is het goed om regelmatig vette vis te eten, zoals haring en makreel. Vermoedt u dat u een vitamine D tekort heeft? Vraag uw huisarts om advies.

Eiwitten

Eiwitten zijn de bouwstoffen van je spieren. Door het afnemen van de spiermassa bij het ouder worden is het dus ten zeerste aangeraden extra eiwitten in te nemen in combinatie met voldoende beweging. Hierdoor vertragen we dit proces en kunnen we langer blijven genieten van het leven. Eiwitten vind je hoofdzakelijk terug in melkproducten, eieren, groenten, vis, vlees en vleesvervangers. De aanbevolen hoeveelheid eiwit per dag ligt op 1,2 gram per kilogram lichaamsgewicht.